Erilaisten verkkohuijausten ja tilausansojen määrä on kasvanut viime vuosina.

Erilaisten verkkohuijausten ja tilausansojen määrä on kasvanut viime vuosina. Huijaukset ovat yhä taitavammin tehtyjä, minkä vuosi niitä on myös entistä vaikeampi tunnistaa, kertoo Viestintävirasto ajankohtaista-sivuillaan.

Huijauksen kohteeksi voi joutua niin verkossa, sähköpostitse kuin mobiililaitetta käyttäessä. Vuonna 2017 poliisille ilmoitettiin lähes 12 000 petosta, joiden tekopaikkana on ollut internet. Kilpailu- ja kuluttajavirasto sai viime vuonna huijauksista ja tilausansoista 1 453 yhteydenottoa.

Esimerkiksi kaupan tuotemerkkejä tai yritysten nimiä saatetaan käyttää väärin. Viestejä voidaan lähettää tunnettujen yritysten nimissä tai liittää tuotemerkki asiattomiin yhteyksiin. Tarkoituksena voi olla esimerkiksi kerätä erilaisten kyselyjen tai osallistumispyyntöjen avulla osallistujan luottamuksellisia tietoja, levittää haittaohjelmia tai sitoa vastaaja kohtuuttomiin sopimusehtoihin.

Tyypillistä verkossa tapahtuvaa petosrikollisuutta on esimerkiksi se, että myytäväksi tarjotaan omaisuutta, jota myyjällä ei ole oikeasti hallussaan tai tarkoitus myydä. Tuotteen hinta on usein huomattavasti alhaisempi kuin mitä siitä tavallisesti pyydetään. Yleensä huijarimyyjällä on jokin enemmän tai vähemmän uskottava tarina siitä, miksi hinta juuri nyt on alhainen. Lisäksi myyjä vetoaa usein kiireeseen väittämällä esimerkiksi, että tuotteelle on jonossa muitakin ostajia.

Nettihuijausten ja -petosten helppous on tehnyt verkosta houkuttelevan toimintaympäristön myös rikollisille. Usein erilaisia valesivuja ja kampanjoita tehtaillaan ulkomailta käsin, mikä myös vaikeuttaa tapausten selvittämistä.

Lisätietoja saat sivustolta Huijausinfo.fi – koottua tietoa kuluttajille verkkohuijaamisesta.

Varo huijareita verkossa -viestintäkampanjan toteuttavat yhteistyössä Kaupan liitto, Kuluttajaliitto, Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Poliisi, Tulli, Tukes, Viestintävirasto sekä Euroopan kuluttajakeskus.

0
0
0
s2smodern
Vinkkejä matkapuhelimen turvalliseen käyttöön

Matkapuhelimen tietoturvavinkkien vihjeet on tarkoitettu käyttäjille, jotka käyttävät kännykkäänsä työ- ja raha-asioiden hoitamiseen ja hakevat selkeästi parempaa tietoturvaa. Vinkit hyödyntävät erityisesti niitä käyttäjiä, joiden tallennetut tiedot ja verkkoasiointi on syytä pysyä kaikissa tilanteissa suojattuna.

1. Käytä massamuistin salausta

Kun haluat salata puhelimeesi tallennetut tiedot, ota käyttöön massamuistin salaus. Muista myös salata muistikortti, sillä suuri osa tiedoista tallennetaan erilliselle muistikortille, puhelimen sisäisen muistin sijaan. Salauksen vahvuus on suoraan riippuvainen käyttämäsi salasanan ja -koodin laadukkuudesta.

2. Poista käytöstä ylimääräiset langattomat yhteydet

Älypuhelimessa voi olla samanaikaisesti päällä lukuisia langattomia yhteyksiä, esimerkiksi WLAN, Bluetooth, NFC ja GPS. Ota ylimääräiset yhteydet käyttöön vain tarvittaessa ja poista ne välittömästi käytöstä, kun et niitä tarvitse.

Jatkuvasti päällä olevat tarpeettomat yhteydet kuluttavat akun virtaa ja saattavat yhdistää matkapuhelimen tuntemattomiin verkkoihin käyttäjän tietämättä. Kun kytket tarpeettomat yhteydet pois päältä, puhelimesi akku kestää pidempään ja yksityisyydensuojasi paranee.

3. Ota haittaohjelmatorjunta käyttöön

Tietokoneissa virustorjunta on jo arkipäivää, mutta myös matkapuhelimiin on saatavilla virustorjuntaohjelmistoja.

Etenkin jos käytät matkapuhelintasi usein työ- ja raha-asioittesi hoitamisessa, on syytä panostaa myös haittaohjelmatorjuntaan. Torjuntaohjelmistoja on saatavilla tunnetuilta ja luotetuilta palveluntarjoajilta.

4. "Roottaa" vain, jos tiedät mitä teet

Osa käyttäjistä haluaa nopeuttaa puhelimensa käyttöä tai lisätä sen ominaisuuksia muokkaamalla puhelimen alkuperäistä käyttöjärjestelmää tai vaihtamalla sen kokonaan uuteen kolmannen osapuolen käyttöjärjestelmään. Tätä kutsutaan puhelimen "roottaukseksi" (engl. rooting).

"Roottaus" voi kuitenkin avata puhelimen hyökkäyksille, jos valmistajan ylläpitämä ja päivittämä alusta altistetaan ulkopuolisille ja tuntemattomille tietoturva-aukoille.

Yleensä valmistajan takuu ei enää ole voimassa puhelimessa, jonka alkuperäisiä toiminnallisuuksia on muutettu. "Roottaus" onkin paikallaan vain osaavissa käsissä, kun se tulee aitoon tarpeeseen ja on puhelimen käytön kannalta välttämätöntä.

5. Suosi VPN-palvelua ulkomaan yhteyksissä ja avoimen WLAN:n käytössä

Jos käytät puhelintasi ulkomailla tai avoimissa WLAN-verkoissa, harkitse salatun yhteyden eli VPN:n käyttöä. Etenkin jos hoidat puhelimellasi päivittäisiä pankki- ja työasioitasi tai luet sähköpostiasi, VPN:n käyttö on suositeltavaa. VPN-yhteyden voit saada käyttöösi luotettavilta kaupallisilta toimijoilta.

6. Hallitse keskitetysti yrityspuhelimia

Yrityskäytössä olevien puhelimien yhteydenpitoa ja ylläpitoa varten kannattaa harkita keskitetyn hallintajärjestelmän (MDM, Mobile Device Management) käyttöönottoa. Lisäksi yritysten olisi hyvä käyttää viestinnässään suojattuja yhteyksiä (VPN) ja salattuja sovellusyhteyksiä esimerkiksi sähköpostia luettaessa.


Lähde: www.viestintavirasto.fi

0
0
0
s2smodern
Tietoturvavinkkejä matkapuhelimen turvalliseen käyttöön

Matkapuhelimen käyttöikä on usein pitkä ja sitä voidaan etähallita. Tietojen turvaaminen puhelimen ikääntyessä, siirtyessä omistajalta toiselle tai etäyhteyksiä käytettäessä on huomioitava osana matkapuhelimen turvallista käyttöä. Matkapuhelimen tietoturvavinkeissä keskitytään kännykän elinkaareen ja etähallintaan.

Matkapuhelin varastoi lukuisia tietoja ja oletusyhteyksiä. Nämä tiedot voivat koitua omistajalleen haitaksi, etenkin jos puhelimen uusi omistaja päättää käyttää niitä väärin tai ulkopuolinen pääsee hyödyntämään etäyhteyksin pilvipalveluita. Myös matkapuhelin tulee aikanaan elinkaarensa päähän ja päivitystuen loputtua puhelin on alttiimpi tietoturvauhille.

Kun on perehtynyt puhelimensa käyttöön ja ominaisuuksiin, on mahdollista välttyä omien tietojen päätymisestä toisen henkilön käsiin. Esimerkiksi pilvipalvelut ovat huolelliselle käyttäjälle suureksi hyödyksi.

1. Käytä pilvipalveluita harkiten

Pilvipalveluun on hyvä säilöä ajantasaiset varmuuskopiot puhelimen tiedoista. Pilven avulla puhelimen sisältämiä tietoja voi jakaa myös muille henkilöille ja päätelaitteille. Varomattomalla käytöllä pilvipalveluihin tallennetut tiedot saattavat kuitenkin päätyä tahattomasti myös ulkopuolisille.

Jos olet kirjautunut pilvipalveluun jonkun toisen henkilön laitteella, tietosi voivat jäädä tai yhdistyä tähän laitteeseen. Tällöin toisen laitteelta on jatkossakin mahdollista kirjautua pilvipalvelutilillesi.

Jos et halua, että tietosi leviävät pilvipalvelujen kautta tahattomasti, kaikkia puhelimen sisältämiä tietoja ei kannata tallentaa pilveen. Puhelimen yhteystiedotkin voivat riittää ja valokuvat voi halutessaan jättää pois.

Lisäksi puhelinta varten voi luoda erillisen pilvipalvelutilin, jonka ei tarvitse olla sidottu esimerkiksi sähköpostitiliin tai muihin palveluihin. Näin tietomurtojen yhteydessä haitta kohdistuisi vain yhteen palveluun.

Pilvipalveluissa on tärkeää käyttää riittävän monimutkaista salasanaa. Jos joku ulkopuolinen näkee salasanan, hän voi kirjautua palveluun toiselta päätelaiteelta.

2. Pilvipalvelu auttaa etähallinnassa

Pilvipalvelujen avulla voi ottaa käyttöön puhelimen etähallinnan. Se voi olla hyödyllinen, jos puhelin esimerkiksi katoaa tai se varastetaan. Puhelimen sijainti tallentuu pilvipalveluun, ja näin puhelin voidaan paikallistaa. Pilvipalvelujen etähallinnan avulla voi esimerkiksi:

  • asettaa puhelimen hälyttämään, jotta se löytyy paremmin
  • lukita puhelimen, jotta ulkopuolinen ei voi sitä käyttää
  • tyhjentää puhelimen, jotta ulkopuolinen ei saa haltuun sen tietoja.

Jos puhelin on kadonnut tai varastettu, operaattori voi estää liittymän käytön. Tällöin myös pilvipalvelun etähallinta estyy, eikä puhelinta voi etäpaikantaa tai -tyhjentää. Kaikki tämä on tehtävä ennen kuin pyytää liittymänsä sulkemista.

Valmistajan kautta voi olla myös mahdollista estää puhelimen uudelleen aktivointi. Näin puhelin ei kuitenkaan palaudu alkuperäiselle omistajalle, mutta ainakaan varas ei pysty hyötymään puhelimesta.

Jos pilvipalveluihin käytetty puhelin katoaa pysyvästi, pitää palvelun salasanat vaihtaa ja poistaa kadonnut päätelaite pilvipalvelun laitelistalta. Näin puhelimen tietoihin tallentuneiden salasanojen avulla ei enää pääse käsiksi pilvipalveluun.

3. Poista, tyhjennä ja palauta

Jos myyt tai luovutat puhelimesi toiselle,

  • poista pilvipalveluissa käytetty puhelin pilvipalvelun laitelistalta
  • tyhjennä puhelimen muisti ja tyhjennä tai poista erillinen muistikortti
  • palauta puhelin tehdasasetuksiin.

Näin tietosi eivät päädy seuraavalle puhelimen käyttäjälle.

4. Ole tarkkana, kun ostat käytetyn puhelimen

Jos otat käyttöön toisella henkilöllä olleen puhelimen, se kannattaa palauttaa tehdasasetuksiin. Lisäksi on syytä tarkistaa, ettei puhelin ole liitetty sellaiseen pilvipalveluun, jonka kautta tallentamasi tiedot saattaisivat ohjautua puhelimen entiselle omistajalle.

Markkinoilla liikkuu myös käytettyjä, mutta varastettuja puhelimia. On syytä epäillä väärinkäytöstä, jos puhelin on erityisen halpa, se on lukittu, puhelimen pääsykoodia ei ole tallessa tai puhelin sisältää täysin tuntemattoman ihmisen tietoja. Tällaisissakin tilanteissa toisen henkilön tiedot ovat yksityisiä, ja niiden levittäminen ja käyttäminen on kiellettyä.

Lisäksi on hyvä ottaa huomioon, että käytetty puhelin voi koitua kalliiksi, mutta turhaksi hankinnaksi. Esimerkiksi jos puhelimen edellinen omistaja etälukitsee laitteen ja tekee siitä käyttökelvottoman.

5. Puhelimissakin on haittaohjelmia

Koska matkapuhelinta käytetään paljon verkossa asiointiin, sekin voi saada haittaohjelmatartunnan. Erityisesti verkkopankkien käytössä on syytä olla tarkkana. Haittaohjelmatartuntaa voit epäillä seuraavissa tapauksissa:

  • Puhelimen käyttö hidastuu, eikä uudelleen käynnistys auta.
  • Puhelimen käyttöjärjestelmä kaatuu tai pysähtelee.
  • Akku alkaa yhtäkkiä kulua entistä nopeammin.
  • Epätavallinen määrä verkkoliikennettä tai -aktiviteettia ilman, että olet itse muuttanut verkkokäyttäytymistäsi. Voit tarkistaa verkkoliikenteen määrän hallinta-asetuksista.
  • Saat ylimääräisiä mainoksia tai ohjaudut väärille sivustoille.
  • Saat roskapostia tai tuttavasi kertovat saavansa sinulta teksti- tai sähköpostiviestejä, joita et ole lähettänyt.

HUOM! Selatessasi internetissä voit saada varoituksen haittaohjelmatartunnasta, joka onkin huijaus. Suhtaudu tällaisiin varoituksiin aina varauksellisesti.

Jos matkapuhelimesi on saastunut, käytä puhdistamiseen hyväksi havaittuja antivirus-tuotteita, palauta puhelin tehdasasetuksille tai halutessasi asenna käyttöjärjestelmä uudestaan.

Puhelinvalmistajilta saat tarvittavat ohjeet ja työkalut, mutta tarvittaessa voit antaa puhelimesi myös luotettavan huoltoliikkeen puhdistettavaksi. Näiden toimenpiteiden seurauksena puhelimessa olevat tiedot valitettavasti usein menetetään, siksi puhelimen varmuuskopiointi on tärkeää.

6. Älypuhelin ei ole ikuinen

Jossakin vaiheessa puhelimen käyttöjärjestelmä tulee elinkaarensa päähän. Tällöin ohjelmistokehittäjä lopettaa puhelimen päivitykset eikä tietoturva-aukkoja enää korjata. Tällöin puhelimen käytöstä tulee turvatonta. Viimeistään tässä vaiheessa on syytä harkita uuden puhelimen hankintaa.

 

Lähde: www.viestintavirasto.fi

0
0
0
s2smodern