Eduskuntatalon istuntosali peruskorjauksen jälkeen vuonna 2017, kuva: Tiina Tuukkanen

Edellytykset ehdokkaan läpimenoon eduskuntavaaleissa ovat paremmat, kun viestintään panostetaan ja se onnistuu toivotulla tavalla.

Panostuksen kohteet kannattaa miettiä tarkasti, koska usein sekä budjetti että henkilöresurssit ovat etenkin aloittavien poliitikkojen kohdalla pienet. Verratessa kustannuksia perinteisen printtimedia ja verkkomainonnan välillä, nousee näkyvyys verkossa kirkkaasti ykköseksi. Toimivat ja ajankohtaiset kotisivut tuovat ehdokkaalle uskottavuutta ja näkyvyyttä taukoamatta, kun taas mainos lehdessä on kertakäyttöinen ja usein rajatun yleisön saavutettavissa.

Laita ammattilaiset asialle

Ammattitaitoisesti tehdyt sivut ovat hakukoneoptimoidut eli ne nousevat erilaisia hakukoneita käytettäessä korkeammalle hakukoneen listauksissa. Optimointia voidaan tehdä sivujen rakenteessa, koodissa ja sisällön tuottamisessa. Nykyaikana on myös erityisen tärkeää, että sivusto on helposti käytettävissä myös mobiililaitteilla, kuten älypuhelimissa ja tableteissa. Tämä paitsi käyttäjän, myös hakukoneiden näkökulmasta.

Sisällön tuottaminen ja kampanjasivuston päivitys

Se, että pystyt itse muokkaamaan sivuston sisältöä ja reagoimaan tarvittaessa nopeallakin aikataululla esiin nouseviin kysymyksiin ja keskusteluaiheisiin, on välttämätöntä. Kampanjasivuston alustaksi kannattaakin valita julkaisujärjestelmä, jolloin voit itse toimia sisällöntuottajana ja jota on helppo käyttää.

Maailman suosituin julkaisujärjestelmä WordPress on helppokäyttöinen – siihen sen suosio perustuukin. Puollamme WordPressin valintaa lämpimästi ja käytämme sitä ehdokassivustojen toteutuksissa.

Blogi

Ehdokassivuston blogi on hyvä keino pitää sivu ajankohtaisena ja samalla korkeammalla hakukoneiden sijoituksissa. Esimerkiksi käytetyin hakukone Google arvottaa sivuja niiden tuoreen sisällön perusteella sen lisäksi, että se poimii sisällöstä hakuun sopivia sanoja. Blogia pitäisikin päivittää säännöllisesti.

Some

Sosiaaliset mediat ovat kustannustehokas ja toimiva tapa tavoittaa ihmisiä verkossa. Vuorovaikutteisuus luo aidomman yhteyden kuin pelkkä yksipuolisesti jaettu tieto. Kannattaa siis näkyä myös somessa. Suosituimpia sosiaalisen median kanavia tällä hetkellä ovat mm. Facebook, Youtube ja Twitter. Lisäksi kirjoittamaasi blogia voidaan pitää sosiaalisen median sovelluksena, mikäli siinä on kommentointimahdollisuus.

Kerro tarinasi

Mitkä ovat arvosi, minkä asioiden puolesta tahdot puhua, ketkä kuuluvat ajamiesi asioiden etupiiriin. Mieti, millaisia asioita lupaat - mitä asioita äänestäjä toivoo tapahtuvan, jos hän äänestää sinua.

Herättämiäsi tunteita ja tarjoamiasi ratkaisuja pitää katsoa äänestäjän näkökulmasta. Ehdokaskuvassa, kuten kaikessa muussakin kampanjaviestintään liittyvässä, tärkeintä on aitous.

Kuvita tarinasi

Eduskunta 2017 istumajärjestysKuvat ja videot tekevät sivuista ja tekstistä mielenkiintoisempaa ja monipuolisempaa myös silmäilevälle sivulla vierailijalle. Mitä tärkeämpi aihe on lukijalle, sitä pidempi voi teksti olla.

Vaaliteemat

Hyvä ydinviesti eli vaaliteema on lyhyt, tiivis ja kiteyttävä. Se on ymmärrettävä, selkeä, uskottava ja erottuva. Vaaliteemojen määrää kampanjassa kannattaa rajata, kokemuksen perusteella sopiva määrä on kolmesta neljään. Liian suuri teemamäärä nakertaa ehdokkaan uskottavuutta.

Slogan

Hyvä iskulause tiivistää oleellisimman perusviestin. Napakkuudessaan se auttaa viestin mieleen painumisessa.

Olemme apuna vaalikampanjassasi!

Visuaalisesti näyttävät, toimivat ja hakukoneoptimoidut verkkosivut vaalikampanjaasi saat meiltä. Jos esiintyminen somessa jännittää, olemme tukenasi. Pystymme toimimaan kiivaammallakin aikataululla, joten ennätät vielä mukaan kevään ”tuolileikkiin”.

Vuoden 2019 eduskuntavaalien vaalipäivä on sunnuntai 14.4.2019, ennakkoäänestysaika 3. - 9.4.2019.

Tutustu Lotta Aholan ehdokassivuihin osoitteessa www.lottaahola.fi.
Tutustu Tarja Uusipaaston ehdokassivuihin osoitteessa www.tarjauusipaasto.fi.

Lisätietoja: Artio Oy, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen., puh. +358 14 716 155.

0
0
0
s2smodern