Eduskuntatalon istuntosali peruskorjauksen jälkeen vuonna 2017, kuva: Tiina Tuukkanen

Edellytykset ehdokkaan läpimenoon eduskuntavaaleissa ovat paremmat, kun viestintään panostetaan ja se onnistuu toivotulla tavalla.

Panostuksen kohteet kannattaa miettiä tarkasti, koska usein sekä budjetti että henkilöresurssit ovat etenkin aloittavien poliitikkojen kohdalla pienet. Verratessa kustannuksia perinteisen printtimedia ja verkkomainonnan välillä, nousee näkyvyys verkossa kirkkaasti ykköseksi. Toimivat ja ajankohtaiset kotisivut tuovat ehdokkaalle uskottavuutta ja näkyvyyttä taukoamatta, kun taas mainos lehdessä on kertakäyttöinen ja usein rajatun yleisön saavutettavissa.

Laita ammattilaiset asialle

Ammattitaitoisesti tehdyt sivut ovat hakukoneoptimoidut eli ne nousevat erilaisia hakukoneita käytettäessä korkeammalle hakukoneen listauksissa. Optimointia voidaan tehdä sivujen rakenteessa, koodissa ja sisällön tuottamisessa. Nykyaikana on myös erityisen tärkeää, että sivusto on helposti käytettävissä myös mobiililaitteilla, kuten älypuhelimissa ja tableteissa. Tämä paitsi käyttäjän, myös hakukoneiden näkökulmasta.

Sisällön tuottaminen ja kampanjasivuston päivitys

Se, että pystyt itse muokkaamaan sivuston sisältöä ja reagoimaan tarvittaessa nopeallakin aikataululla esiin nouseviin kysymyksiin ja keskusteluaiheisiin, on välttämätöntä. Kampanjasivuston alustaksi kannattaakin valita julkaisujärjestelmä, jolloin voit itse toimia sisällöntuottajana ja jota on helppo käyttää.

Maailman suosituin julkaisujärjestelmä WordPress on helppokäyttöinen – siihen sen suosio perustuukin. Puollamme WordPressin valintaa lämpimästi ja käytämme sitä ehdokassivustojen toteutuksissa.

Blogi

Ehdokassivuston blogi on hyvä keino pitää sivu ajankohtaisena ja samalla korkeammalla hakukoneiden sijoituksissa. Esimerkiksi käytetyin hakukone Google arvottaa sivuja niiden tuoreen sisällön perusteella sen lisäksi, että se poimii sisällöstä hakuun sopivia sanoja. Blogia pitäisikin päivittää säännöllisesti.

Some

Sosiaaliset mediat ovat kustannustehokas ja toimiva tapa tavoittaa ihmisiä verkossa. Vuorovaikutteisuus luo aidomman yhteyden kuin pelkkä yksipuolisesti jaettu tieto. Kannattaa siis näkyä myös somessa. Suosituimpia sosiaalisen median kanavia tällä hetkellä ovat mm. Facebook, Youtube ja Twitter. Lisäksi kirjoittamaasi blogia voidaan pitää sosiaalisen median sovelluksena, mikäli siinä on kommentointimahdollisuus.

Kerro tarinasi

Mitkä ovat arvosi, minkä asioiden puolesta tahdot puhua, ketkä kuuluvat ajamiesi asioiden etupiiriin. Mieti, millaisia asioita lupaat - mitä asioita äänestäjä toivoo tapahtuvan, jos hän äänestää sinua.

Herättämiäsi tunteita ja tarjoamiasi ratkaisuja pitää katsoa äänestäjän näkökulmasta. Ehdokaskuvassa, kuten kaikessa muussakin kampanjaviestintään liittyvässä, tärkeintä on aitous.

Kuvita tarinasi

Eduskunta 2017 istumajärjestysKuvat ja videot tekevät sivuista ja tekstistä mielenkiintoisempaa ja monipuolisempaa myös silmäilevälle sivulla vierailijalle. Mitä tärkeämpi aihe on lukijalle, sitä pidempi voi teksti olla.

Vaaliteemat

Hyvä ydinviesti eli vaaliteema on lyhyt, tiivis ja kiteyttävä. Se on ymmärrettävä, selkeä, uskottava ja erottuva. Vaaliteemojen määrää kampanjassa kannattaa rajata, kokemuksen perusteella sopiva määrä on kolmesta neljään. Liian suuri teemamäärä nakertaa ehdokkaan uskottavuutta.

Slogan

Hyvä iskulause tiivistää oleellisimman perusviestin. Napakkuudessaan se auttaa viestin mieleen painumisessa.

Olemme apuna vaalikampanjassasi!

Visuaalisesti näyttävät, toimivat ja hakukoneoptimoidut verkkosivut vaalikampanjaasi saat meiltä. Jos esiintyminen somessa jännittää, olemme tukenasi. Pystymme toimimaan kiivaammallakin aikataululla, joten ennätät vielä mukaan kevään ”tuolileikkiin”.

Vuoden 2019 eduskuntavaalien vaalipäivä on sunnuntai 14.4.2019, ennakkoäänestysaika 3. - 9.4.2019.

Tutustu Lotta Aholan ehdokassivuihin osoitteessa www.lottaahola.fi.
Tutustu Tarja Uusipaaston ehdokassivuihin osoitteessa www.tarjauusipaasto.fi.

Lisätietoja: Artio Oy, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen., puh. +358 14 716 155.

0
0
0
s2smodern
Jämsän sivujen nopeustesti

Kotisivujen nopea latautuminen on yksi olennnainen osa toimivaa ja hyvän käyttökokemuksen antavaa palvelua.

Sivujen latautumista voidaan nopeuttaa paitsi tekemällä sivut oikeaoppisesti ja laadukkaasti, mutta toki myös tekniikalla, jossa erityisesti välimuistipalvelimilla voi olla merkittävä vaikutus. 

Esimerkkitapauksemme on Jämsän kaupungin verkkosivusto, joka on rakennettu Joomla-julkaisujärjestelmään, mutta samat toimintatavat pätevät mihin tahansa julkaisujärjestelmään. Sivusto on kolmen palvelimen jaetulla klusterilla, jossa ei ole käytetty edustapalvelimia tuomaan lisänopeutta.  Out of the Box -asennukseen verrattuna nopeutta ja turvallisuutta on tuotu ainoastaan PHP-7.2 versiolla ja julkaisujärjestelmän omalla sisäisellä cachella.

Näillä saavutetaan jo erittäin hyviä tuloksia. Testissä (tools.pingdom.com), jota ajettiin Saksan Frankfurtista, etusivu latautuu tyypillisesti alle 1,5 sekunnin. Yleensä ajatellaan, että vastaaviin nopeuksiin päästään vain dedikoiduilla palveluilla, mutta myös shared hosting -palvelu voi olla yhtä nopea. Latausnopeus voi toki vaihdella hieman vuorokauden ja kuormituksen mukaan, mutta tyypillisesti alle kahden sekunnin latausaikoja pidetään hyvinä.

Arto Saraniva

0
0
0
s2smodern
Matatu on matkalla Makongeniin

Noin pari viikkoa ennen jouluaattoa 2017 huomasin katukuvassa erikoisennäköisen auton. Auton kyljessä komeili Home Street Homen logo, mutta ihmettelin, että mitä tämä from Finland to Kenya -logo tarkoittaa?

Minä ujomman sorttisena ihmisenä (uskokaa tai älkää) tökkäsin kaveria kylkeen, että menepä kysymään, mistä tässä on oikein kyse. Hetken kuluttua nuori herrasmies saapui seuraamme kertomaan esitteen kera, että aikomuksena on ajaa kyseinen Matatu-niminen auto Makongenin kylään Keniaan HSH:n Rescue Centerin käyttöön. Kyseinen keskus toimii mm. turvapaikkana vaikeista elämäntilanteista kärsiville naisille ja lapsille.

Projektin vetäjä Mika Lampinen kertoi, että he keräävät parhaillaan yhteistyökumppaneita projektille. Mukana ovat mm. tietoliikenneyhtiö Elisa, joka tarjoaa heille koko matkan ajalle verkkoyhteydet sekä Nokia Renkaat, joka pitää huolen turvallisuudesta kaikissa sää- ja tieolosuhteissa.

Mika kertoi, että matkan aikana olisi ajatuksena tarjota reaaliaikainen auton seuranta sekä live chat, lisäksi matkasta saisi tietoa blogin sekä sosiaalisen median kautta. Hetken keskusteltuamme vakuutuin projektin ideasta ja kerroin, että Artiolla olisi kiinnostusta lähteä mukaan sponsoriksi. Voisimme tuottaa heille verkkosivut sekä heidän tarpeitaan vastaavan teknisen alustan, jonne mm. ulkopuolisen toteuttajan matkaseuranta voitaisiin upottaa.

Joululahja hankkeelle

Projekti sai lentävän lähdön ja tuotimme www.matkallamakongeniin.fi-verkkosivut projektille joululahjaksi. Ajatuksena oli, että tuotamme verkkosivut nopeasti projektin tueksi, jotta sen esittely uusille yhteistyökumppaneille olisi entistä helpompaa.

Sivustolle on touko-kesäkuun aikana lisätty live chat -ominaisuus sekä Miko-Matias Grönvallin ansiosta reaaliaikainen Matatu-auton matkaseuranta. Projektin seuraaminen monikanavaisesti on nyt helppoa, ja halukkaat voivat osallistua live chattiin pyytämällä käyttäjätunnuksen osoitteesta Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen..

Miksi me Artiolta lähdimme mukaan projektiin

Me haluamme olla osaltamme tekemässä maailmasta edes hitusen parempaa paikkaa ja koemme tämänkaltaiset hyväntekeväisyysprojektit tärkeiksi. Meistä lasten koulutus ja hyvinvointi sekä erityisesti tyttöjen aseman parantaminen hyödyttää koko yhteisöä ja yhteiskuntaa. Tytöt ovat avainasemassa, jotta sukupolvelta toiselle periytyvä köyhyys ja siihen liittyvät ongelmat voidaan katkaista.

”Sukupuolten välinen tasa-arvo on ensisijainen edellytys rauhan ja vakauden saavuttamiselle, taloudelliselle kehitykselle ja ihmisten hyvinvoinnin edistämiselle”, ote naisten oikeuksien sopimuksesta.

Olemme paikan päällä Wanhan Makasiinin luona lähettämässä Matatu-auton matkalleen 10.6.2018 noin klo 14.30. Seuraamme auton kulkua aktiivisesti koko ajomatkan ajan. Mistä projektissa on kyse, lue lisää https://www.matkallamakongeniin.fi/matkanteko/.

Artio Oy

Mimmi Puhakka, Kirsi Äikäs, Mikael Karjalainen ja Arto Saraniva

0
0
0
s2smodern