Viestinnän saavutettavuus edistää yhdenvertaisuutta.

Verkkosisällön saavutettavuusohjeet 2.0

(Web Content Accessibility Guidelines [WCAG] 2.0) kattaa laajan joukon suosituksia, joiden avulla verkkosisällön saavutettavuutta voidaan parantaa. Näiden ohjeiden noudattaminen tekee sisällön saavutettavaksi laajalle joukolle ihmisiä, joilla on vammoja tai rajoitteita. Näiden ohjeiden noudattaminen tekee verkkosisällöstä usein myös yleisesti käytettävämpää.

Saavutettavuuden neljä periaatetta

  • Havaittavuus: tiedot ja käyttöliittymän osat on esitettävä käyttäjille tavoilla, jotka he voivat havaita
  • Hallittavuus: käyttöliittymän osien ja navigoinnin on oltava hallittavia
  • Ymmärrettävyys: tietojen ja käyttöliittymän toiminnan on oltava käsitettäviä
  • Toimintavarmuus: sisällön on oltava riittävän toimintavarma, jotta hyvin erilaiset asiakassovellukset, mukaan lukien avustavat teknologiat, voivat tulkita sitä luotettavasti.

Verkkopalvelujen saavutettavuuteen liittyy tekninen ja sisällöllinen saavutettavuus. Lisäksi verkkopalvelun käytettävyys on oleellista saavutettavuuden kannalta.

Tekninen saavutettavuus

Tekninen saavutettavuus tarkoittaa sitä, että esimerkiksi verkkopalvelua voidaan käyttää teknisten apuvälineiden avulla. Siihen sisältyy mm. se, että verkkopalvelu on koodattu virheettömästi ja standardeja noudattaen.

Sisällön saavutettavuus

Sisällön saavutettavuus tarkoittaa kognitiivista saavutettavuutta eli sitä, että sisältö on ymmärrettävissä ja helposti omaksuttavissa ja käytettävissä. Saavutettavuutta voi parantaa esim. käyttämällä selkeää yleiskieltä ja jaksottamalla tekstisisältö helposti silmäiltäviksi kokonaisuuksiksi.

Saavutettavuusdirektiivin mukaiset saavutettavuusvaatimukset koskettavat julkisen hallinnon ja julkista hallintotehtävää hoitavien organisaatioiden verkkosivustoja ja mobiilisovelluksia.
Sivustot, jotka on julkaistu ennen 23.9.2018, ovat lain vaatimusten piirissä 23.9.2020. Sen jälkeen julkaistujen sivustojen tulisivat olla jo saavutettavia 23.9.2019 alkaen.

Saavutettavuusdirektiivi koskee myös tiedostoja

Direktiivin vaatimukset edellyttävät, että ns. toimisto-ohjelmistojen tiedostomuodoissa julkaistut aineistot ovat saavutettavia. Verkkosivuilla ja digitaalisissa palveluissa julkaistut PDF-, Word- ja PowerPoint-tiedostot tai niitä vastaavat avoimen lähdekoodin tiedostot pitää toimittaa saavutettavuusohjeiden mukaan.

Tiedostojen saavutettavuusvaatimusten siirtymäaika

Saavutettavuusvaatimukset eivät koske verkkosivustoilla olevia tiedostoja takautuvasti eli ennen 23.9.2018 julkaistuja toimisto-ohjelmistoja. Kuitenkin jos tiedostot sisältävät sellaista tietoa, jota käyttäjä tarvitsee henkilön etujen, oikeuksien ja velvollisuuksien toteuttamiseen, tällaiset tiedostot on tarvittaessa annettava saavutettavassa muodossa.

Lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta sovelletaan digitaalisissa palveluissa oleviin toimisto-ohjelmien tiedostomuotoihin, jotka on julkaistu 23.9.2018 jälkeen. Tällaisten tiedostojen pitää olla saavutettavia viimeistään siinä vaiheessa, kun koko verkkopalvelun on oltava saavutettava eli 23.9.2020.

Viestinnän saavutettavuudella edistetään kaikkien ihmisten mahdollisuutta toimia täysivertaisesti digitalisoituvassa yhteiskunnassa.

Kun saavutettavuus huomioidaan aidosti, kaikki erilaiset käyttäjät huomioiden - ikääntyneet, aisti- ja liikuntavammaiset henkilöt, lapset, ulkomaalaiset - saavutettavuudesta hyötyvät:

  • sokeat, vaikeasti heikkonäköiset ja kuurosokeat
  • heikkonäköiset ja värisokeat
  • ikääntyneet
  • kuulovammaiset ja henkilöt, joilla alentunut kuulo
  • henkilöt, joilla on luki- ja hahmotusvaikeuksia
  • henkilöt, joilla on motoristen syiden vuoksi vaikeuksia liikuttaa kättä tarkasti (painonappien yms. toimintoja edellyttävien painikkeiden on oltava riittävän suuria)
  • mobiililaitteiden käyttäjät tai ne, joilla on käytössä vanhat tietokoneet ja hitaat yhteydet (tekstiversiot). Tekstiversiosta hyötyvät sekä ruudunlukuohjelmia käyttävät, että he jotka käyttävät verkkopalvelua hitailla yhteyksillä.

Ovatko saavutettavuusasiat kunnossa?

Teemme saavutettavuusanalyysejä sekä korjaamme olemassa olevia verkkopalveluja saavutettaviksi. Ota yhteyttä, kun toimenpiteitä tarvitaan.

Lisätietoja: Artio Oy, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen., puh. +358 14 716 155.

0
0
0
s2smodern
Hakukoneoptimoidut verkkosivut tuovat yritykselle uusia potentiaalisia asiakkaita.

Ennen kuin verkkosivuja aletaan rakentamaan, kannattaa miettiä, mikä niiden tarkoitus on. Kotisivut voivat palvella monella tapaa; tarjota tietoa yrityksesta tai yhteisöstä, sen tuotteista ja palveluista. Verkkokaupassa voidaan myydä tuotteita tai antaa mahdollisuus ajanvaraukseen verkossa, lähettää uutiskirjeitä. Kotisivut voidaan valjastaa myös keräämään yhteystietoja mahdollisista tulevista asiakkaista.

Tärkeää kuitenkin on löytää pääasiallinen tavoite sivuston olemassaololle, jolloin se voidaan suunnitella kohdentumaan juuri tähän tarkoitukseen ja kaikki sisältö tukee tarkoitusta.

Hyvät verkkosivut ohjaavat sisällöllään käyttäjän tai ostajan liikkeitä ja toimenpiteitä haluttuun suuntaan - tekemään ostos, ottamaan yhteyttä tai toimimaan jotenkin muuten halutulla tavalla. Verkkosivujen tekstisisältö, rakenne ja tavoitteet kulkevat yhtä matkaa vieden verkkosivujen vierailijaa kohden tavoitteiden toteutumista.

Verkkosivujen sisältö on ykkösasia, visuaalisuuskin tärkeää

Selkeä ja helposti ymmärrettävä verkkosivusto, joka sisältää kävijöilleen olennaisen tiedon yrityksen tai yhteisön tarjoamista palveluista ja tuotteista, pitää vierailijan sivustollasi. Nykyaikainen visuaalinen kokonaisuus ja sivuston looginen rakenne luovat uskottavuutta sekä antavat asiakkaalle positiivisen mielikuvan yrityksestä. Jos asiakas ei helposti löydä tarvittavaa tietoa tai jää epätietoiseksi yrityksesi toiminnasta, katoaa hän nopeasti muille sivustoille.

Sosiaalisessa mediassa - Facebook, Twitter, Instagram jne. - kannattaa tavoitella samaa visuaalista ilmettä kuin on verkkosivuilla. Näin täydennetään muistijälkeä yrityksestä ja pidetään sen imago yhtenäisenä.

Miksi pelkkä some-näkyvyys ei riitä

Sosiaalisessa mediassa pitää ja kuuluukin näkyä, mutta se ei pelkästään riitä. Yritys vailla verkkosivuja ei ole uskottava. Visuaalisesti korkeatasoiset, loogiset, käyttäjäystävälliset, sisällöltään asianmukaiset kotisivut kasvattavat luottamusta yritykseen. Ilman verkkosivuja menetetään myös hakukonenäkyvyys. Some-tileilläsi vierailevat usemmiten he, jotka jo tuntevat yrityksesi.

Hakukoneoptimoidut verkkosivut taasen tuovat yritykselle uusia potentiaalisia asiakkaita. Valtaosa ihmisistä palveluita tai tuotteita etsiessään käyttää internetin hakukoneita - katso Googlesta!

Huolella tehdyt kooditeknisesti virheettömät verkkosivut saavat myös arvostusta Googlessa, mikä lisää hakukonenäkyvyyttä. Luonnollisestikin nykypäivän verkkosivut ovat responsiiviset eli näkyvät kaikissa päätelaitteissa - pöytäkoneissa, tableteissa, älypuhelimissa - moitteetta. Tämä ominaisuus lisää myös sivuston arvostusta Googlessa.

Jotain, mutta hyvää, jonka päälle rakentaa

Alusta verkkosivujen toteutukseen kannattaa valita katsoen myös tulevaisuuteen. Korkeatasoinen alusta antaa mahdollisuuden lisätä sivustolle erilaisia palveluita myös myöhemmin. Saatat jossain vaiheessa esimerkiksi haluta perussivuston lisäksi verkkokaupan, varausjärjestelmän tai jotain muuta. Laadukas alusta myös tarjoaa sivustolla vieraileville miellyttävän käyttökokemuksen, lisäksi sisältö on helposti päivitettävissä.

Artiolla on vuosikymmenten kokemus verkkosivustojen ja -kauppojen toteuttamisesta. Suosimiamme alustoja ovat WordPress, Joomla! ja Magento.

Lisätietoja: Artio Oy, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen., puh. +358 14 716 155.

0
0
0
s2smodern
SSL-sertifikaatti ilmaiseksi Ruuturouva-kotisivupakettiin

Se lukon kuva ja https://-merkintä kotisivujen osoitteen edessä - siis suojattu SSL-yhteys sivustoon - on jo ihan perusvaatimus jokaisella sivustolla, vaikka kyse ei olisikaan verkkokaupasta.

SSL-suojaus

Me Artiossa haluamme helpottaa ja jouduttaa suojatun yhteyden käyttöönottoja asiakkaidemme verkkosivustoissa ja siksi olemme jo vuosia tarjonneet kaupallista PositiveSSL-sertifikaattia kahdeksi vuodeksi edullisesti 57,00 € hintaan + ALV. Me haemme ja asennamme sertifikaatin, sekä konfiguroimme sivuston vastaamaan vain https-liikenteeseen, joten asiakkaidemme ei tarvitse itse tehdä mitään.

Ruuturouva-kotisivut ja SSL-sertifikaatti edullisesti samassa paketissa!

Kesän kunniaksi olemme paketoineet Ruuturouva-kotisivupaketin ja SSL-sertifikaatin siten, että saat nyt kesän ajan - elokuun loppuun asti - molemmat pelkän Ruuturouva-paketin hinnalla. Siis SSL-sertifikaatti ilmaiseksi! Katso lisätietoja mitä Ruuturouva pitää sisällään sekä lisäksi demo Ruuturouva-sivustostamme, joka on tehty WordPress-järjestelmällä.

Lisätietoja: Artio Oy, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen., puh. +358 14 716 155.

0
0
0
s2smodern