Jämsän sivujen nopeustesti

Kotisivujen nopea latautuminen on yksi olennnainen osa toimivaa ja hyvän käyttökokemuksen antavaa palvelua.

Sivujen latautumista voidaan nopeuttaa paitsi tekemällä sivut oikeaoppisesti ja laadukkaasti, mutta toki myös tekniikalla, jossa erityisesti välimuistipalvelimilla voi olla merkittävä vaikutus. 

Esimerkkitapauksemme on Jämsän kaupungin verkkosivusto, joka on rakennettu Joomla-julkaisujärjestelmään, mutta samat toimintatavat pätevät mihin tahansa julkaisujärjestelmään. Sivusto on kolmen palvelimen jaetulla klusterilla, jossa ei ole käytetty edustapalvelimia tuomaan lisänopeutta.  Out of the Box -asennukseen verrattuna nopeutta ja turvallisuutta on tuotu ainoastaan PHP-7.2 versiolla ja julkaisujärjestelmän omalla sisäisellä cachella.

Näillä saavutetaan jo erittäin hyviä tuloksia. Testissä (tools.pingdom.com), jota ajettiin Saksan Frankfurtista, etusivu latautuu tyypillisesti alle 1,5 sekunnin. Yleensä ajatellaan, että vastaaviin nopeuksiin päästään vain dedikoiduilla palveluilla, mutta myös shared hosting -palvelu voi olla yhtä nopea. Latausnopeus voi toki vaihdella hieman vuorokauden ja kuormituksen mukaan, mutta tyypillisesti alle kahden sekunnin latausaikoja pidetään hyvinä.

Arto Saraniva

0
0
0
s2smodern
Matatu on matkalla Makongeniin

Noin pari viikkoa ennen jouluaattoa 2017 huomasin katukuvassa erikoisennäköisen auton. Auton kyljessä komeili Home Street Homen logo, mutta ihmettelin, että mitä tämä from Finland to Kenya -logo tarkoittaa?

Minä ujomman sorttisena ihmisenä (uskokaa tai älkää) tökkäsin kaveria kylkeen, että menepä kysymään, mistä tässä on oikein kyse. Hetken kuluttua nuori herrasmies saapui seuraamme kertomaan esitteen kera, että aikomuksena on ajaa kyseinen Matatu-niminen auto Makongenin kylään Keniaan HSH:n Rescue Centerin käyttöön. Kyseinen keskus toimii mm. turvapaikkana vaikeista elämäntilanteista kärsiville naisille ja lapsille.

Projektin vetäjä Mika Lampinen kertoi, että he keräävät parhaillaan yhteistyökumppaneita projektille. Mukana ovat mm. tietoliikenneyhtiö Elisa, joka tarjoaa heille koko matkan ajalle verkkoyhteydet sekä Nokia Renkaat, joka pitää huolen turvallisuudesta kaikissa sää- ja tieolosuhteissa.

Mika kertoi, että matkan aikana olisi ajatuksena tarjota reaaliaikainen auton seuranta sekä live chat, lisäksi matkasta saisi tietoa blogin sekä sosiaalisen median kautta. Hetken keskusteltuamme vakuutuin projektin ideasta ja kerroin, että Artiolla olisi kiinnostusta lähteä mukaan sponsoriksi. Voisimme tuottaa heille verkkosivut sekä heidän tarpeitaan vastaavan teknisen alustan, jonne mm. ulkopuolisen toteuttajan matkaseuranta voitaisiin upottaa.

Joululahja hankkeelle

Projekti sai lentävän lähdön ja tuotimme www.matkallamakongeniin.fi-verkkosivut projektille joululahjaksi. Ajatuksena oli, että tuotamme verkkosivut nopeasti projektin tueksi, jotta sen esittely uusille yhteistyökumppaneille olisi entistä helpompaa.

Sivustolle on touko-kesäkuun aikana lisätty live chat -ominaisuus sekä Miko-Matias Grönvallin ansiosta reaaliaikainen Matatu-auton matkaseuranta. Projektin seuraaminen monikanavaisesti on nyt helppoa, ja halukkaat voivat osallistua live chattiin pyytämällä käyttäjätunnuksen osoitteesta Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen..

Miksi me Artiolta lähdimme mukaan projektiin

Me haluamme olla osaltamme tekemässä maailmasta edes hitusen parempaa paikkaa ja koemme tämänkaltaiset hyväntekeväisyysprojektit tärkeiksi. Meistä lasten koulutus ja hyvinvointi sekä erityisesti tyttöjen aseman parantaminen hyödyttää koko yhteisöä ja yhteiskuntaa. Tytöt ovat avainasemassa, jotta sukupolvelta toiselle periytyvä köyhyys ja siihen liittyvät ongelmat voidaan katkaista.

”Sukupuolten välinen tasa-arvo on ensisijainen edellytys rauhan ja vakauden saavuttamiselle, taloudelliselle kehitykselle ja ihmisten hyvinvoinnin edistämiselle”, ote naisten oikeuksien sopimuksesta.

Olemme paikan päällä Wanhan Makasiinin luona lähettämässä Matatu-auton matkalleen 10.6.2018 noin klo 14.30. Seuraamme auton kulkua aktiivisesti koko ajomatkan ajan. Mistä projektissa on kyse, lue lisää https://www.matkallamakongeniin.fi/matkanteko/.

Artio Oy

Mimmi Puhakka, Kirsi Äikäs, Mikael Karjalainen ja Arto Saraniva

0
0
0
s2smodern
Erilaisten verkkohuijausten ja tilausansojen määrä on kasvanut viime vuosina.

Erilaisten verkkohuijausten ja tilausansojen määrä on kasvanut viime vuosina. Huijaukset ovat yhä taitavammin tehtyjä, minkä vuosi niitä on myös entistä vaikeampi tunnistaa, kertoo Viestintävirasto ajankohtaista-sivuillaan.

Huijauksen kohteeksi voi joutua niin verkossa, sähköpostitse kuin mobiililaitetta käyttäessä. Vuonna 2017 poliisille ilmoitettiin lähes 12 000 petosta, joiden tekopaikkana on ollut internet. Kilpailu- ja kuluttajavirasto sai viime vuonna huijauksista ja tilausansoista 1 453 yhteydenottoa.

Esimerkiksi kaupan tuotemerkkejä tai yritysten nimiä saatetaan käyttää väärin. Viestejä voidaan lähettää tunnettujen yritysten nimissä tai liittää tuotemerkki asiattomiin yhteyksiin. Tarkoituksena voi olla esimerkiksi kerätä erilaisten kyselyjen tai osallistumispyyntöjen avulla osallistujan luottamuksellisia tietoja, levittää haittaohjelmia tai sitoa vastaaja kohtuuttomiin sopimusehtoihin.

Tyypillistä verkossa tapahtuvaa petosrikollisuutta on esimerkiksi se, että myytäväksi tarjotaan omaisuutta, jota myyjällä ei ole oikeasti hallussaan tai tarkoitus myydä. Tuotteen hinta on usein huomattavasti alhaisempi kuin mitä siitä tavallisesti pyydetään. Yleensä huijarimyyjällä on jokin enemmän tai vähemmän uskottava tarina siitä, miksi hinta juuri nyt on alhainen. Lisäksi myyjä vetoaa usein kiireeseen väittämällä esimerkiksi, että tuotteelle on jonossa muitakin ostajia.

Nettihuijausten ja -petosten helppous on tehnyt verkosta houkuttelevan toimintaympäristön myös rikollisille. Usein erilaisia valesivuja ja kampanjoita tehtaillaan ulkomailta käsin, mikä myös vaikeuttaa tapausten selvittämistä.

Lisätietoja saat sivustolta Huijausinfo.fi – koottua tietoa kuluttajille verkkohuijaamisesta.

Varo huijareita verkossa -viestintäkampanjan toteuttavat yhteistyössä Kaupan liitto, Kuluttajaliitto, Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Poliisi, Tulli, Tukes, Viestintävirasto sekä Euroopan kuluttajakeskus.

0
0
0
s2smodern